بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی (چارتر و سیستمی)
1
بزرگسال (+12) سال
0
کودک (2-12) سال
0
نوزاد (0-2) سال
سفر یکطرفه
سفر دو طرفه
تاریخ انتشار:
نویسنده: نسرین سمندری

بابل، روستای قدیمی بارفروش

روستای قدیمی  بارفروش

بابل از دوران صفویه که روستایی به نام "بارفروش ده" بود با روی کارآمدن شاه عباس صفوی و نزدیک بودن با بندر "مشهد سر" که امروزه بابلسر نامیده می شود رونق یافت. در دوران قاجار با نفوذ سرداران بندپی در دربار قاجار به اهمیت این شهر افزوده شد و در دوران پهلوی اول نام بارفروش به بابل تغییر نام پیدا کرد. "بابل رود"،‌رودی است که از ارتفاعات البرز سرچشمه می گیرد و با عبور از شهر بابل و بابلسر به دریای کاسپین می ریزد. در زمانه ایی که هنوز خودرو و کامیونی اختراع نشده بود، مهندسان ایرانی پلی بر روی رودخانه بابل‌رود ساختند که امروزه کاربری دیگری پیدا کرده است.


این پل از آثار دوران قاجاریه است و از شاخصه های این پل معماری صفویه ی آن است و استفاده از سفیده تخم مرغ که البته بعضی ها می‎گویند زرده ی تخم مرغ با ساروج در ساختمان ساخته شده است. این پل دارای 8 چشمه است و بدنه ی آن با طاق نماهای بلند و کشیده و یک ردیف طاق نمای کوچک و آجری تزئین شده است.


پل بابل رود


زمانی بود که زیر پل تفرجگاه شروندان بابلی بود و ماهی‎های زیر پل معروف بود و اکنون زباله ها و نخاله های ساختمان در اطراف و زیر پل رها شدند و چهره‎ای تازه از تاریخ این شهر را به یادگاری گذاشتند .


موزه بابل موسوم به گنجینه  بابل به عنوان تنها موزه مردم شناسی مازندران در ساختمان شهرداری سابق شهر بابل بنا شده است. بخش مردم شناسی موزه شامل یک تالار نسبتا وسیع است و آثار موجود در آن مربوط به زندگی بومیان مازنی است، وسایل کشاورزی و پوشاک مازندران چادر شب بافی زنان مازندران در این بخش به نمایش گذاشته شده است. حضور گردشگران خارجی بهترین فرصت برای ترویج و تبلیغ فرهنگ غنی مناطق مختلف ما است.


یک سالن از این موزه به یادمان‌های چوبی مازندران اختصاص یافته در، پنجره، قسمتهایی از کتیبه، در انواع منبت و مشبت و قاب و گره در خود جای داده است.


در طول سفر من از شهر "امیرکُلا" عبور می کنم که ابزاری را تولید می کند که برای خانه تکانی لازم است، جارو یا به زبان محلی سازه.


به دیدن خانه موزه ی "مکرمه قنبری" در روستای هریکنده بابل می‌روم .زنی پاک، بی آلایش و ساده او بر روی سنگ و چوب و دیوار به نقاشی می‌پرداخت. نقاشی هایش از سبک خاصی پیروی نمی‌کرد و پر از رنگ و لطافت خاصی است. او هر آنچه را که از دلش بیرون می‌آمده با فهم و تصور خودش در تابلو به تصویر می‌کشید، تصاویری پر از معنا و مفهوم که سرگذشت خودش و افسانه‌های بومی سرزمینش، ننه مکرمه قصه‌گوی رنگ‌ها بود. بانو مکرمه ی قنبری نقاش پست مدرن مازندران سواد خواندن و نوشتن نداشت و با نقاشی هایش به شهرت جهانی رسید. در سال 2001 از طرف دانشگاه دولتی سوئد، در کنفرانس ایران شناسی به عنوان زن نقاش سال برگزیده شد و این افتخاری است برای تمام زن‎های ایرانی و مازندرانی است.


نقاشی‌های مکرمه دارای عناصری از زندگی واقعی، افسانه ها و خیالات ماست .او علاوه بر نشان دادن بخش‌هایی از زندگی واقعی روستا، نقش‌هایی را خلق کرده که در آن انسان ها از دنیای رئال و واقعی فاصله گرفته اند .


مکرمه همیشه می‌گفت دوست داشته که سرگذشت خودش را بنویسد اما چون سواد نداشت، بنابراین نقاشی کشید. آرامگاه مکرمه قنبری در حیاط خانه اش است جایی که موزه می نامندش، قرار دارد.


جدا از نقاشی های جالب و زیبای مکرمه، مناطق مذهبی بابل سرشار از یادمان های جالب و خارق العاده است.


در حال عبور از "سقانفار کیجاتکیه" در محله امیرکُلا هستیم تا شاهد اثری جالب باشیم. سقانفارها در زمان ناصرالدین شاه قاجار بنا شدند. کیجاتکیه یعنی تکیه دختران. می گویند چند دختر با فروش جهیزیه خود این تکیه را بنا کردند و مصالح این تکیه همه از چوب است  و در دو طبقه بنا شده است و کاربرد این تکیه برای عزاداری امام حسین، حضرت ابوالفضل و یا مجالس مذهبی دیگر است. نقش و نگارهای بسیار زیبا بر روی چوب است که هر کدام داستانی را به دنبال دارد و سقا تالارها یا سقانفارها از یادمان های تاریخی خاص منطقه مازندران هستند، که در کنار تکایا و حسینیه ها با تاثیر از فرم اصلی معماری مازندران در دوره ی قاجاریه معمولا در دو طبقه ساخته شده اند. نقش و نگار‌هایی که بر روی این چوب ها است از آیات قرانی گرفته تا سر اژدها که کنده کاری شده و مارها که نشانه دوران ضحاک است. چیزی که در اینجا دیده می شود شکار است و قصه‌های زیادی از شاهنامه را می توانیم در اینجا ببینیم که نقاشی شده است.


یکی از این نقاشی‎ها، ترازوی میزان نشانه عدالت. سازنده این سقا تالار مشهدی محمد علی خوان و عمل نجاری از مشهدی داداش نوایی در 1306 هجری قمری است.


سقانفار کیجاتکیه


برج دیدبانی بابل، ترکیبی موفق از تکنیک و هنر معماری بومی و فن آوری وارداتی در دوره ی پهلوی اول است.


برج دیدبانی بابل


این مجموعه در داخل باغ مصفایی در جنوب شهر و زمین آن را شخصی به نام کوسیس تاجری روسی که اصالتی یونانی داشت، در زمان ناصر الدین شاه خریداری و باغ زیبا با گونه‎های متنوع گیاهی در آن احداث کرد که به باغ "کوسیس" معروف شد. رضاخان سردار سپه، باغ را به نام پسرش خریداری کرد و عمارت مجللی در آن بنا کرد که به قصر شاهپور معروف بود. اما امروزه به عنوان دانشکده پزشکی بابل مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ساختمان کتابخانه ی مرکزی دانشگاه باگذشت سالیان دراز همچنان مستحکم و پایدار و خوشبختانه به دور از هر گونه تغییر جدی نگینی در مجموعه ی دانشگاه علوم پزشکی خودنمایی می کند.


دانشکده بابل - قصر شاهپور


آرایه های تزئینی این بنا، شامل نقوش گیاهی یا نقوشی که در بناهای دوره ی ساسانی نیز متداول بوده و وجود طاق‌های دسته‌بندی و نیم دایره و همچنین گنبدهای تزئینی نیم‌گرد و بیضی، از اشارات معماری پیش از اسلام ایران زمین بوده که با هنر و تزئینات سبک نئو کلاسیک در اروپا ترکیب شده .


در دوره ی صفویه در جنوب بارفروش دریاچه‌ای قرار داشت که در میان آن جزیره ای بسیار زیبا بود و از آنجایی که شاه عباس صفوی به مازندران عشق می ورزید تصمیم می گیرد در این جزیره عمارتی بنا کند. البته سیاهان و سفرنامه نویسان بسیاری در مورد این عمارت نوشته اند. پادشاهان دیگری مثل آقا محمدخان قاجار، فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه دستی به این عمارت کشیدند، تا اینکه به مرور زمان این دریاچه خشک می‌شود و تبدیل به باتلاق می‌شود. در زمان پهلوی اول باتلاق را خشک و هموار می کنند و عمارت نویی بنا می‌کنند، که امروزه این عمارت متعلق به دانشکده علوم پزشکی بابل است.


   در ادامه مسیر به چالوس و کاخ چای‌خوران ایران می‌رویم و با اماکن و مناطق زیبای این شهر آشنا می‌شویم.

0
0
پاسخ به نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.