بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی (چارتر و سیستمی)
1
بزرگسال (+12) سال
0
کودک (2-12) سال
0
نوزاد (0-2) سال
سفر یکطرفه
سفر دو طرفه
تاریخ انتشار:
نویسنده: نسرین سمندری

از عارضه لخته شدن خون در سفر هوایی و راه‎های پیشگیری از آن چه می‎دانید؟

 عارضه لخته شدن خون در سفر هوایی

از سال 1950 درمورد رابطه بین لخته شدن خون یا ترمبوز وریدی عمق با سفر هوایی مقالاتی منتشر می‌شود. به دلیل دو مرگ ناگهانی در یک سفر هوایی طولانی بر اثر آمبولی ریوی(که از لخته شدن خون در پاها و رسیدن آن به ریه ناشی می‌شود)، علاقه برای تحقیق و بررسی و بحث درباره این موضوع بیشتر شد. 


لخته شدن خون یا ترومبوز وریدی عمیق چیست؟


ترومبوز وریدی عارضه‎ای است که باعث لخته شدن خون در رگ‎های عمیق پا می‌شود و پمپاژ خون از قلب به پا و بالعکس را سخت‎تر می‎کند و خون فاصله و زمان طولانی‌تری را برای رسیدن به قلب از قسمت پاها نسبت به سایر اعضای بدن طی می‎کند.


اگر جریان خون از پاها به قلب بیشتر شود این خون می‌تواند در رگ‎ها باقی بماند و گاهی منجر به تشکیل لخته در داخل رگ‎های پا می‌شود که به آن ترومبوز وریدی عمیق می‌گویند.


علائم آن چیست؟


این عارضه گاهی می‎تواند بدون علائم باشد یا می‌تواند به صورت درد و تورم در پا ظاهر شود. اگر چه لخته شدن خون یک عارضه بسیار جدی است اما علائم و نشانه‎های کم آن می‌تواند تهدیدی برای زندگی باشد. 


یکی از عوارض آن این است که یک قطعه لخته خون در ورید پا ایجاد می‎شود و از طریق گردش خون حرکت می‌کند تا در یک رگ خونی کوچک در جایی از بدن قرار گیرد و انتقال خون در این ناحیه را مسدود کند. 


ترومبوز وریدی عمق


چه درمانی برای آن وجود دارد؟


اگر علائم آن محدود به پا باشد، هدف اصلی درمان جلوگیری از عوارضی مانند آمبولی است و معمولا داروهایی داده می‎شود که باعث رقیق شدن خون شود. همچنین به صورت تزریق زیر پوست یا تزریق وریدی نیز وجود دارد. معمولا اگر به دارو اول پاسخ دهد، دیگر نیازی به دارو دوم و تزریق نیست. در طول استفاده از داروی رقیق کننده خون نمونه خون گرفته می‌شود تا مطمئن شوند که خون به اندازه کافی رقیق شده است.


چه کسانی بیشتر در معرض این عارضه هستند؟


به جز سفر هوایی عوامل متعددی وجود دارد که باعث افزایش خطر ابتلا به این عارضه در فرد می‌شود این افراد بیشتر در معرض آن هستند:


• افرادی بالای 40 سال


• افراد باردار یا کسانی که به تازگی زایمان کرده اند


• افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که در این زمینه سابقه خانوادگی دارند


• کسانی که بیماری‎های مزمن ریوی یا التهابی روده دارند


• کسانی که مبتلا به سرطان هستند یا در گذشته بوده‎اند


• افراد سیگاری


• کسانی که مبتلا به واریس هستند


عوامل مرتبط با سفر که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند


• سفرهای طولانی


• کسانی که زیاد به سفرهای طولانی می‌روند


• کاهش سطح اکسیژن یا فشار خون که سبب لخته شدن خون می‌شود


• جاهایی که رطوبت پایین دارند


• مصرف الکل زیاد


• کم تحرکی افراد مانند خدمه کابین هواپیما


• پروازهای طولانی بدون توقف


عارضه لخته شدن خون در سفر


سفر هوایی و خطر بروز عارضه ترومبوز وریدی عمیق


طبق بررسی‎های انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی در مورد خطرات سفر هوایی و رابطه سفر هوایی با ترومبوز وریدی عمیق، به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به این عارضه در پروازهای بالای 4 ساعت تقریبا دو برابر است. این افزایش خطر همچنین برای دیگر روش‎های سفر (ماشین، اتوبوس و قطار) که باعث بی‎حرکت ماندن طولانی مدتی می‌شود نیز وجود دارد و همچنین این خطر می‎تواند با یک پرواز بلند مدت یا حتی چند پرواز کوتاه متوالی نیز افزایش یابد. 


سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد، خطر این عارضه در صورت داشتن یکی از فاکتورهای دیگر مثل مواردی که در بالا ذکر شد با سفر هوایی تشدید می‌شود. یعنی به عنوان مثال شخصی که سابقه خانوادگی این عارضه را دارد در طول سفر هوایی بیشتر احتمال ابتلا به آن را دارد. 


اگر شما قصد سفر با هواپیما را دارید و می‌دانید که یکی از علائم خطر ابتلا این عارضه را در خود دارید بهتر است قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید و تا بدانید که چه اقداماتی باید انجام دهید یا اینکه این سفر برای شما مناسب است یا خیر.


احتیاط‎های عمومی‎ هنگام سفر هوایی


• حجم زیادی آب در طول سفر بنوشید


• از نوشیدن الکل و نوشیدنی‎های کافئین‎دار قبل و در طول پرواز اجتناب کنید


• از لباس‎های تنگ و لباس‎هایی که تحرک شما را محدود می‌کند استفاده نکنید


• از قرص‎های خواب استفاده نکنید. مصرف این دارو باعث کند شدن تحرک شما می‌شود


• ران خود را روی لبه صندلی تکیه ندهید.پاهای خود را پایین بیاورید و به جلو حرکت دهید. طوری که زاویه بین شکم و پاهایتان باز باشد


• سعی کنید پای خود را بالا بگذارید مثلا چمدان را زیر پایتان بگذارید یا از زیرپایی استفاده کنید


• هر نیم ساعت یک بار در طول پرواز تمرینات کششی پا را انجام دهید


• گاهی اوقات و در زمانی که از امنیت پرواز مطمئن هستید در کابین قدم بزنید


تمریناتی که می‎توانید در حین پرواز انجام دهید


گردش پا


پایتان را از زمین بالا بیاورید و هر دو پا را با هم حرکت دورانی دهید طوری که انگار دارید با پایتان یک دایره می‌کشید طوری که از مفصل مچ شروع به چرخش کند. چندین بار به یک جهت بچرخانید و سپس به جهت مخالف.


 گردش پا


لیفت پاشنه و انگشتان پا


در شروع کف پای خود را روی زمین قرار دهید. سپس پاشنه خود را بالا ببرید و سپس در همان حالت پاشنه پای خود را روی زمین بگذراید و و انگشتان پایتان را به سمت بالا بکشید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید. حالا پاشنه را روی زمین بگذارید و جلوی پای خود را به آرامی ‎بالا ببرید و چندبار تکرار کنید.


 لیفت پاشنه و انگشتان پا


حرکت زانو


صاف بنشینید طوری که کف پایتان روی زمین قرار گیرد. یک پای خود را بالا بیاورید طوری که زانو خم شود دوسه ثانیه نگه‌دارید و سپس پایین ببرید. برای پای دیگر نیز همین کار را انجام دهید. حداقل 20 بار این حرکت را تکرار کنید.


 حرکت زانو


چرخش زانو


صاف بنشینید. سپس در حالی که زانوی خود را بالا می‎آورید کمی‎ به جلو بروید. زانو را با هر دو دستتان بگیرید به آرامی ‎پا را به سمت سینه خود بکشید، 15 ثانیه نگه‎دارید و سپس به آرامی ‎پا را پایین بیاورید. همین کار را برای زانوی دیگر نیز انجام دهید. 10 بار این حرکت را تکرار کنید.


 چرخش زانو


حرکت گردن


سر خود را راست نگه‎دارید. گوش سمت راست خود را به آرامی ‎به شانه راست نزدیک کنید تا جایی که احساس ناراحتی نکنید. سپس سر خود را به پایین خم کنید و در انتها همین حرکت را برای سمت چپ نیز انجام دهید و بعد از آن دوباره سر خود را به صورت راست نگه‎دارید. این مسیر را به طور متناوب چند بار تکرار کنید.


 حرکت گردن


چرخش شانه 


راحت بنشینید. شانه‎های خود را به آرامی‎به عقب بکشید و این حرکت را به صورت دایره‎ای ادامه دهید. چندین بار این حرکت را تکرار کنید.


 چرخش شانه


 

2
1
پاسخ به نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.