بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی (چارتر و سیستمی)
1
بزرگسال (+12) سال
0
کودک (2-12) سال
0
نوزاد (0-2) سال
سفر یکطرفه
سفر دو طرفه
تاریخ انتشار:
نویسنده: نسرین سمندری

چرا پنجره‌های هواپیما گرد است و سوراخ ریز روی آن برای چیست؟

علت گرد بودن پنجره هواپیما

علت گرد بودن پنجره هواپیما


مطعمنا بارها این سوال برای کسانی که از پنجره هواپیما به بیرون نگاه می‌کنند و از مناظر زیبای آسمان لذت می‌برند پیش آمده است که چرا پنجره‌های هواپیما به جای مربع گرد هستند؟


در طی سالهای متمادی، مهندسی هوافضا جهش بزرگی در تکنولوژی صنعت هوایی و ساخت هواپیما ایجاد کرده است. از جمله اینکه هواپیماها می‌توانند مسافر بیشتری حمل کنند و حرکت سریعتری نسبت به گذشته داشته باشند. همچنین شکل هواپیما‌ها نیز برای افزایش ایمنی تغییر کرده است که از جمله این تغییرات، تغییر در شکل پنجره‌های هواپیما بوده است.


در سال 1950 استفاده از هواپیماهای جت لاین با یک کابین فشرده که باعث اوج گیری بیشتر و سرعت بیشتر شده بود آغاز شد. این هواپیماها همچنین دارای پنجره‌های مربع شکل بودند که در سال 1953 دو فروند از آن‌ها در هوا متلاشی شدند و 56 نفر کشته شدند. بله. علت این حادثه فقط پنجره‌های هواپیما بود.


پنجره بیضی هواپیما


هر جایی که یک گوشه وجود دارد یک نقطه ضعف هم وجود دارد. پنجره‌های مربع شکل دارای 4 گوشه بودند و در واقع 4 نقطه ضعف بالقوه در آن وجود داشت که این نقطه ضعف‌ها در معرض فشارهای ناگهانی مثل فشار هوا قرار گرفتن بود.


با منحنی ساختن پنجره‌ها فشار هوا تقسیم می‌شود و احتمال شکستن پنجره‌ها کاهش می‌یابد.


سوراخ ریز پنجره هواپیما برای چیست؟


مطمعنا از نظر ما نباید سوراخی روی پنجره هواپیما وجود داشته باشد و وجود یک سوراخ ریز بر روی پنجره هواپیما ممکن است کمی‌ نگران کننده و حتی ترسناک باشد. اما جالب است که بدانید این سوراخ‌ها که فقط در قسمت میانی پنجره سه بعدی هواپیما وجود دارند درواقع برای امنیت ما است و بدون آن‌ها مسافران دچار مشکل خواهند شد.


اما قبل از اینکه توضیح دهیم که این سوراخ‌ها چگونه جان ما را نجات می‌دهند بهتر است بفهمیم که فشار هوا درارتفاع 33 هزار پایی چگونه تغییر می‌کند.


کسانی که کوهنوردی می‌کنند می‌دانند که در ارتفاعات بالا هوا فشار هوا و اکسیژن کمتر است و کوهنوردان را دچار مشکلاتی و بیماری‌هایی در ارتفاع می‌کند. این فقط کوه است و در ارتفاعات بالاتر فشار هوا کمتر هم می‌شود.


سوراخ پنجره هواپیما


در داخل هواپیما داستان متفاوت است: برای اطمینان از اینکه هواپیما از محدوده مجاز بالاتر نخواهد رفت، هوای کابین را تحت فشار قرار می‌دهند که فشار زیادی بر روی پنجره‌ها ایجاد می‌کند. از آنجایی که پنجره هواپیما سه قسمت دارد این فشار به پنجره میانی و پنجره بیرونی فشار وارد می‌کند. این سوراخ که در پنجره میانی وجود دارد اجازه می‌دهد که پنجره بیرونی به تدریج این فشار را دریافت کند. در اصل هدف از این سوراخ این است که اجازه دهد فشار بین کابین مسافر و بیرون یکسان شود.


این سوراخ کوچک همچنین مانع زنگ زدن پنجره‌های هواپیما می‌شود و شما بتوانید هنگام فرود مناظر زیبا را از داخل هواپیما تماشا کنید. 


 

4
0
پاسخ به نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.